Тема.Сучасні форми організації навчального процесу .
Мета. Забезпечити найбільш ефективний навчальний процес, оскільки саме нові підходи до навчання, орієнтовані на реальні, чіткі, зрозумілі, життєво значущі результати, можуть сьогодні забезпечити дійсний розвиток особистості кожного учня і майбутнє нашої держави.
Мета. Забезпечити найбільш ефективний навчальний процес, оскільки саме нові підходи до навчання, орієнтовані на реальні, чіткі, зрозумілі, життєво значущі результати, можуть сьогодні забезпечити дійсний розвиток особистості кожного учня і майбутнє нашої держави.
Очікуваний результат. Формування вмінь і навичок, вироблення життєвих цінностей в учнів,
створення атмосфери співробітництва, взаємодії.
Абрахам Маслоу
твердить, що в людини переважають дві потреби — потреба до постійного росту й
потреба бути в безпеці. Людина, яка повинна вибрати між цими двома потребами,
обирає потребу в безпеці. Потребу бути в безпеці необхідно задовольняти
скоріше, ніж потребу в особистісному зростанні, у відкритті нового. Згідно з Маслоу, зростання відбувається невеликими,
«кроками», і «кожен крок уперед можливий лише тоді, коли забезпечується почуття безпеки, коли рух у невідоме відбувається із
безпечного домашнього порту».
Один із найважливіших способів досягнення безпеки — це поєднатися
з іншими людьми, залучитися до групи. Почуття є нової належності дає учням змогу
подолати труднощі, які постають на
їхньому шляху. Коли діти навчаються разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну
та інтелектуальну підтримку, яка дає їм можливість вийти далеко за рамки їх
нинішнього рівня знань і вмінь.
Я розпочала
пошуки таких методів і прийомів у викладанні історії, які пробуджували б у дітей
інтерес, давали б можливість для розвитку і самореалізації. Саме колективно-групова робота як складова
інтерактивної технології навчання, на мою думку, сприяє досягненню цієї мети.
Слово
«інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «іntеr-aсt», де іntеr - це взаємний і асt - діяти, інтерактивний - здатний до взаємодії,
діалогу. Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається
за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання
(колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель являються
рівноправними рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують
з приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють. Організація інтерактивного
навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор,
спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню
атмосфери співробітництва, взаємодії, дозволяє педагогу стати справжнім лідером
дитячого колективу.
Інтерактивна взаємодія виключає як
домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки
над іншою. В ході інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними,
спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Такі підходи до навчання не є повністю новими для української школи, наприклад
у 20-ті роки, а також розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо
знайти в працях В. Сухомлинського і творчості вчителів-новаторів 70-80-х рр.
(Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та ін.), теорії розвивального
навчання. У наш час впровадженням інтерактивного навчання займається О.Пометун,
Г.Фрейман, Л.Пироженко.
Класифікація інтерактивних методів
навчання відбувається за характером взаємодії вчителя і учнів. Такими методами
є: груповий (взаємодія між
учасниками процесу навчання реалізується через співпрацю у малих групах); колективний (багатостороння взаємодія
є полілогом, в якому бере участь кожен учень класу); колективно-груповий (коли робота малих груп поєднується з
роботою всього класу). Ці методи є частиною інтерактивних технологій навчання і
разом з цілями, відповідно структурованим змістом та засобами навчання складають
інтерактивну модель. Кожен з методів виступає у навчанні історії як сукупність
прийомів і засобів, адекватних змісту навчального історичного матеріалу.
Колективно-групова робота (співробітництво,
кооперація) - це спільна діяльність для досягнення
загальних цілей. У межах спільної діяльності індивідууми прагнуть одержати
результати, що є вигідними для них самих і для всіх інших членів групи.
Кооперативним навчанням називається такий спосіб його організації, при якому
учні працюють у невеликих групах, щоб забезпечити найбільш ефективний
навчальний процес для себе і своїх товаришів. Ідея проста. Одержавши інструкції
від учителя, учні об'єднуються в невеликі групи. Потім вони виконують отримане завдання
- доти, доки всі члени групи не зрозуміють і не виконають його успішно. Спільні
зусилля приводять до того, що всі члени групи прагнуть до взаємної вигоди.
Мені імпонує, що у результаті виграють
усі («Твій успіх йде на користь мені, а мій на користь тобі»), учні усвідомлюють,
що всі члени групи приречені на загальну долю («Або ми потонемо, або випливемо,
але - разом»). Успіхи кожного визначаються не тільки їм самим, але і зусиллями
його товаришів («Ми не можемо обійтися без тебе»). Усі члени групи пишаються
успіхами один одного і разом святкують перемогу, коли один із членів групи
удостоюється похвали за особливі досягнення («Ми всі поздоровляємо тебе з
успіхом!»). У ситуаціях кооперативного навчання існує позитивна
взаємозалежність цілей, що досягаються учнями: вони розуміють, що можуть
досягти своїх особистих цілей і тільки за умови, що їхні товариші по групі
також досягнуть успіху.
Кооперативне навчання може
здійснюватись не тільки в групах, але й у парах. Пара є різновидом навчального
колективу, де відбувається взаємонавчання. Взаємодія учнів у парі, порівняно з
групою, має свої особливості, які відбиваються на організації діяльності, але
за механізмами впливу на розвиток дітей є значною мірою подібною до групової
діяльності. Робота в парах застосовується і як окрема самостійна технологія
навчання, і як підготовчий етап до роботи в групах, який допомагає розвинути в
учнів комунікативні та інші вміння і навички. Найчастіше використовую в 5-6
класах.
Парну і групову роботу організовую на уроках різних типів, особливо на уроках
засвоєння нових знань, так і на різних етапах уроку. Зокрема, використовую
такі методи після викладу нового матеріалу, на початку уроку замість
опитування, або при вивченні нового матеріалу, або як частину
повторювально-узагальнюючого уроку.
У своїй роботі я
використовую інтерактивні технології колективно-групового навчання: «Мікрофон»,
«Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Навчаючи - вчусь», «Ажурна
пилка»(«Мозаїка»), «Аналіз ситуації», «Дерево рішень», «Вирішення проблем »,
«Коло думок».
У позакласній роботі
дуже часто звертаюсь до колективно-групової роботи. Діти полюбляють ігри: «Брейн
-ринг », «Що?Де?Коли?» та інші. Щоб відчути дух змагання, конкуренції, а також,
співпрацю і підтримку ,необхідний поділ на команди чи групи.
Проведення інтерактивного уроку(заходу)
дозволяє бути впевненим, що учні можуть
пояснити зміст опрацьованого матеріалу, встановити зв'язки між попереднім
матеріалом і тим, що вивчався сьогодні, продемонструвати певний рівень умінь і
навичок, висловити своє ставлення до матеріалу вивченої теми.
Запропоновані нові підходи до
проектування уроку або іншого відрізка навчально-виховного процесу безумовно
потребують подальшого осмислення і поступового запровадження у практику навчання
не тільки історії та правознавства, а й інших предметів, оскільки саме
навчання, орієнтоване на реальні, чіткі, вимірювані, зрозумілі, життєво значущі
результати, може сьогодні забезпечити дійсний розвиток особистості кожного учня
і майбутнє нашої держави.
Світло
радості, любові і добра можна запалити в дитячих душах тільки через нашу
доброзичливість. За словами В.Сухомлинського, «…доброзичливість здатна творити
чудеса».
Результативність
роботи
Роки
|
Конкурси
|
Олімпіади
|
МАН
|
2010-2011
|
ü конкурс
учнівської творчості «Об’єднаємося ж, брати мої » » в номінації «Історія України і державотворення » (Антонюк
Євгенія- 10-А кл.-ІІ місце, вч. Вінічук Л.В.);
ü конкурс юних краєзнавців (Лис Ольга-10-А кл.,
вч. Вінічук Л.В.);
|
ü 8 кл.- Мацюк Сергій –
ü 9 кл.-Черній Лілія;
ü 9 кл.-Мирук Анна
ü ІІІ місце - Ушкевич Ірина 11-А клас, вч.Вінічук
Л.В.
|
ІІ місце
Ушкевич Ірина –
10-А кл.
ІІІ місце
Міщук Світлана –
10-А кл.
|
2011-2012
|
ü конкурс
учнівської творчості «Об’єднаємося ж, брати мої » » в номінації «Історія України і державотворення » (Міщук
Світлана- 11-А кл.- ІІ місце, вч. Вінічук Л.В.);
ü конкурс юних краєзнавців (Біленька Ганна-8 кл.,
вч. Вінічук Л.В.);
ü конкурс «Податки очима дітей»,вч. Вінічук Л.В.
ü «12 історій УПА» ( Костецький Назар- 11 кл. вч.
Вінічук)
|
ü 9 кл.- Мацюк Сергій
ü 11 кл.-Ушкевич Ірина -11 місце
|
Ушкевич Ірина-
11-А кл.
|
2012-2013
|
ü «Об’єднаємося ж, брати мої »- Черній
Лілія-11 кл.- ІІІ місце,вч. Вінічук Л.В.
ü конкурс юних краєзнавців(Біленька Ганна-9 кл.,вч.
Вінічук Л.В.)
ü конкурс
«Юні знавці Біблії»(Мацюк Ніна- 6-А клас ІІ місце, вч.Вінічук Л.В.)
|
ü 8-Б кл.- Сойгін Арсен
ü 11кл.-Хоронжук Богдан
|
-
|
2013-2014
|
ü «Об’єднаємося
ж, брати мої »- Василець Анна -11 кл.- ІІІ місце,вч. Вінічук Л.В.
ü конкурс
«Юні знавці Біблії»(Мацюк Ніна- 7-А клас ІІ місце, вч.Вінічук Л.В.)
|
ü 8-кл.Коханевич Віта
ü 9 кл.- Сойгін Арсен В’ячеславович
ü 9 кл.Шунькова Галина
|
Кравчук Анна - 9 кл
|
2014-2015
|
ü ІІІ місце
з історії –Шунькова Галина 10 клас;
|
Немає коментарів:
Дописати коментар