Досвід роботи

 
Тема.Сучасні форми організації навчального процесу .
Мета. Забезпечити найбільш ефективний навчальний процес, оскільки саме  нові підходи до навчання, орієнтовані на реальні, чіткі, зрозумілі, життєво значущі результати, можуть сьогодні забезпечити дійсний розвиток особистості кожного учня і майбутнє нашої держави.
Очікуваний результат. Формування вмінь і навичок, вироблення життєвих цінностей в учнів, створення атмосфери співробітництва, взаємодії.
     Абрахам Маслоу твердить, що в людини переважають дві потреби — потреба до постійного росту й потреба бути в безпеці. Людина, яка повинна вибрати між цими двома потребами, обирає потребу в безпеці. Потребу бути в безпеці необхідно задовольняти скоріше, ніж потребу в особистісному зростанні, у відкритті нового. Згідно з Маслоу, зростання відбувається невеликими, «кроками», і «кожен крок уперед можливий лише тоді, коли забезпечується почуття безпеки, коли рух у невідоме відбувається із безпечного домашнього порту».
Один із найважливіших способів досягнення безпеки — це поєднатися з іншими людьми, залучитися до групи. Почуття є нової належності дає учням змогу подолати труднощі, які  постають на їхньому шляху. Коли діти навчаються разом з ін­шими, вони відчувають істотну емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає їм можливість вийти далеко за рамки їх нинішнього рівня знань і вмінь.
Я розпочала пошуки таких методів і прийомів у викладанні історії, які пробуджували б у дітей інтерес, давали б можливість для розвитку і самореалізації. Саме  колективно-групова робота як складова інтерактивної технології навчання, на мою думку, сприяє досягненню цієї мети.
 Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «іntеr-aсt», де іntеr - це взаємний і асt - діяти, інтерактивний - здатний до взаємодії, діалогу. Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель являються рівноправними рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дозволяє педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою. В ході інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення. Такі підходи до навчання не є повністю новими для української школи, наприклад у 20-ті роки, а також розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти в працях В. Сухомлинського і творчості вчителів-новаторів 70-80-х рр. (Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та ін.), теорії розвивального навчання. У наш час впровадженням інтерактивного навчання займається О.Пометун, Г.Фрейман, Л.Пироженко. 
Класифікація інтерактивних методів навчання відбувається за характером взаємодії вчителя і учнів. Такими методами є: груповий (взаємодія між учасниками процесу навчання реалізується через співпрацю у малих групах); колективний (багатостороння взаємодія є полілогом, в якому бере участь кожен учень класу); колективно-груповий (коли робота малих груп поєднується з роботою всього класу). Ці методи є частиною інтерактивних технологій навчання і разом з цілями, відповідно структурованим змістом та засобами навчання складають інтерактивну модель. Кожен з методів виступає у навчанні історії як сукупність прийомів і засобів, адекватних змісту навчального історичного матеріалу.
Колективно-групова робота (співробітництво, кооперація) - це спільна діяльність для досягнення загальних цілей. У межах спільної діяльності індивідууми прагнуть одержати результати, що є вигідними для них самих і для всіх інших членів групи. Кооперативним навчанням називається такий спосіб його організації, при якому учні працюють у невеликих групах, щоб забезпечити найбільш ефективний навчальний процес для себе і своїх товаришів. Ідея проста. Одержавши інструкції від учителя, учні об'єднуються в невеликі групи. Потім вони виконують отримане завдання - доти, доки всі члени групи не зрозуміють і не виконають його успішно. Спільні зусилля приводять до того, що всі члени групи прагнуть до взаємної вигоди.
Мені імпонує, що у результаті виграють усі («Твій успіх йде на користь мені, а мій на користь тобі»), учні усвідомлюють, що всі члени групи приречені на загальну долю («Або ми потонемо, або випливемо, але - разом»). Успіхи кожного визначаються не тільки їм самим, але і зусиллями йо­го товаришів («Ми не можемо обійтися без тебе»). Усі члени групи пи­шаються успіхами один одного і разом святкують перемогу, коли один із членів групи удостоюється похвали за особливі досягнення («Ми всі поздоровляємо тебе з успіхом!»). У ситуаціях кооперативно­го навчання існує позитивна взаємозалежність цілей, що досягаються учнями: вони розуміють, що можуть досягти своїх особистих цілей і тільки за умови, що їхні товариші по групі також досягнуть успіху.
Кооперативне навчання може здійснюватись не тільки в групах, але й у парах. Пара є різновидом навчального колективу, де відбуває­ться взаємонавчання. Взаємодія учнів у парі, порівняно з групою, має свої особливості, які відбиваються на організації діяльності, але за ме­ханізмами впливу на розвиток дітей є значною мірою подібною до групової діяльності. Робота в парах застосовується і як окрема самостійна технологія навчання, і як підготовчий етап до роботи в групах, який допомагає розвинути в учнів комунікативні та інші вміння і навички. Найчастіше використовую в 5-6 класах.
Парну і групову роботу організовую на уроках різних типів, особливо на уроках засвоєн­ня нових знань, так і на різних етапах уроку. Зокрема, використовую такі методи після викладу нового матеріалу, на початку уроку замість опитування, або при вивченні нового матеріалу, або як частину повторювально-узагальнюючого уроку.
У своїй роботі я використовую інтерактивні технології колективно-групового навчання: «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Навчаючи - вчусь», «Ажурна пилка»(«Мозаїка»), «Аналіз ситуації», «Дерево рішень», «Вирішення проблем », «Коло думок».
У позакласній роботі дуже часто звертаюсь до колективно-групової роботи. Діти полюбляють ігри: «Брейн -ринг », «Що?Де?Коли?» та інші. Щоб відчути дух змагання, конкуренції, а також, співпрацю і підтримку ,необхідний поділ на команди чи групи.
Проведення інтерактивного уроку(заходу) дозволяє бути впев­неним, що  учні можуть пояснити зміст опрацьованого ма­теріалу, встановити зв'язки між попереднім матеріалом і тим, що вив­чався сьогодні, продемонструвати певний рівень умінь і навичок, вис­ловити своє ставлення до матеріалу вивченої теми.
Запропоновані нові підходи до проектування уроку або іншого відрізка навчально-виховного процесу безумовно потребують по­дальшого осмислення і поступового запровадження у практику на­вчання не тільки історії та правознавства, а й інших предметів, оскільки саме навчання, орієнтоване на реальні, чіткі, вимірювані, зрозумілі, життєво значущі результати, може сьогодні забезпечити дійсний розвиток особистості кожного учня і майбутнє нашої держави.
Світло радості, любові і добра можна запалити в дитячих душах тільки через нашу доброзичливість. За словами В.Сухомлинського, «…доброзичливість здатна творити чудеса».





Результативність роботи

Роки
Конкурси
Олімпіади
МАН
2010-2011
ü конкурс учнівської творчості «Об’єднаємося ж, брати мої » » в номінації  «Історія України і державотворення » (Антонюк Євгенія- 10-А кл.-ІІ місце, вч. Вінічук Л.В.);
ü конкурс юних краєзнавців (Лис Ольга-10-А кл., вч. Вінічук Л.В.);
 
ü 8 кл.- Мацюк Сергій –
ü 9 кл.-Черній Лілія;
ü 9 кл.-Мирук Анна
ü ІІІ місце - Ушкевич Ірина 11-А клас, вч.Вінічук Л.В.
ІІ місце
 Ушкевич Ірина –
10-А кл.
 
ІІІ місце
Міщук Світлана –
10-А кл.
2011-2012
ü конкурс учнівської творчості «Об’єднаємося ж, брати мої » » в номінації  «Історія України і державотворення » (Міщук Світлана- 11-А кл.- ІІ місце, вч. Вінічук Л.В.);
ü конкурс юних краєзнавців (Біленька Ганна-8 кл., вч. Вінічук Л.В.);
ü конкурс «Податки очима дітей»,вч. Вінічук Л.В.
ü «12 історій УПА» ( Костецький Назар- 11 кл. вч. Вінічук)
ü 9 кл.- Мацюк Сергій
ü 11 кл.-Ушкевич Ірина -11 місце
 
 
Ушкевич Ірина-
11-А кл.
2012-2013
ü  «Об’єднаємося ж, брати мої »- Черній Лілія-11 кл.- ІІІ місце,вч. Вінічук Л.В.
ü конкурс юних краєзнавців(Біленька Ганна-9 кл.,вч. Вінічук Л.В.)
ü конкурс «Юні знавці Біблії»(Мацюк Ніна- 6-А клас ІІ місце, вч.Вінічук Л.В.)
 
ü 8-Б кл.- Сойгін Арсен
ü 11кл.-Хоронжук Богдан
-
2013-2014
ü «Об’єднаємося ж, брати мої »- Василець Анна -11 кл.- ІІІ місце,вч. Вінічук Л.В.
ü конкурс «Юні знавці Біблії»(Мацюк Ніна- 7-А клас ІІ місце, вч.Вінічук Л.В.)
 
ü 8-кл.Коханевич Віта
ü 9 кл.- Сойгін Арсен В’ячеславович
ü  9 кл.Шунькова Галина
 
Кравчук Анна - 9 кл
2014-2015
 
ü ІІІ місце  з історії –Шунькова Галина 10 клас;
 
 

 

 

 

 
 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар